You are currently viewing نکات کلیدی در شستشوی فرش در خانه

نکات کلیدی در شستشوی فرش در خانه

یکی از بزرگترین دغدغه‌های خانم‌های خانه‌دار، به‌ویژه در ایام نوروز ، شستن قالی و شستشوی فرش در خانه است. برای تمیز کردن فرش و موکت باید قوانین را رعایت کنید تا آسیبی به فرش و موکت وارد نشود. اگر می خواهید فرش و موکت را در خانه بشویید، این بخش را بخوانید و یاد بگیرید که چگونه فرش و موکت را به درستی تمیز کنید. به همین خاطر اگر شما در منطقه هشتگرد و کردان سکونت دارید و برای شستن فرش های خود به یک قالیشویی معتبر و با سابقه نیاز دارید میتوانید با قالیشویی هشتگرد در این محله تماس بگیرید.

شستشوی فرش در منزل

روش های مختلفی برای شستن فرش وجود دارد، اما بهترین راه برای شستن فرش، دادن آن به یک قالیشویی معتبراست. شما با انجام این کار می توانید با خیال راحت به خانه تکانی خود ادامه بدهید.
بهتر است فرش خود را در اختیار شرکت های معتبر قالیشویی همچون قالیشویی هشتگرد قرار دهید و مطمئن شوید که فرش شما در هنگام شستشو آسیبی نبیند. همچنین فرش های دستباف با بافت ابریشم را بهتر است خودتان نشویید.

نحوه شستشوی موکت و فرش در منزل

اگر فرش شما آنقدر کثیف نیست که بخواهید آن را تمیز کنید یا نمی خواهید هزینه زیادی بپردازید و با شرکت های قالیشویی همچون قالیشویی هشتگرد تماس بگیرید، یا خودتان فرش را بشویید و آن را تمیز کنید. اصول شستشوی فرش در منزل به شرح زیر است:

  • شستشوی فرش در خانه به فضای مناسبی نیاز دارد پس اگر متراژ مناسب و اندازه کوچک دارید می توانید آن را در منزل بشویید اما اگر فرش منزل شما بیش از 6 متر طول دارد نمیتوان آنرا بشورید.
  • قبل از شستن فرش، گرد و غبار را با تکان دادن فرش پاک کنید، اما مراقب باشید در این کار به فرش آسیبی وارد نشود.
  • مطمئن شوید که فرش ها لک دار نشده اند، زیرا فرش ها می توانند آسیب زیادی ببینند. برای اینکه ببینید آیا فرش شما در حال رنگ شدن است یا خیر، یک پارچه مرطوب یا پارچه سفید روی سطح فرش بکشید. اگر پارچه مرطوب است خودتان را آماده نکنید و با افراد ماهر بشویید.
  • از یک سطح سخت و شیب دار برای شستشوی آب اضافی فرش استفاده کنید.
  • برای شستشوی فرش دمای آب باید متوسط و کم باشد از آب ولرم استفاده کنید.
  • برای تمیز کردن فرش از مواد شوینده قلیایی استفاده نکنید. برای شستن فرشته خود از پودر دستشویی، شامپو فرش، پودر صابون و مواد شوینده ظرفشویی استفاده کنید. سطوح زیر فرش را با پاک کننده های اسیدی یا قلیایی تمیز نکنید، زیرا ممکن است آثاری از مواد شوینده به خوبی تمیز نشود و به پارچه فرش آسیب برساند.
  • پس از شستن فرش، آن را خشک کرده و با یک حوله اضافی آبکشی کنید.
  • برای خشک شدن فرش، آن را از پشت در هوای آزاد و به دور از نور خورشید پهن کنید.
  • فرش خود را زیر نور خورشید قرار ندهید و آویزان نکنید زیرا به بافت فرش آسیب می رساند.
  • برای خشک کردن فرش از گرما و حرارت استفاده نکنید.
  • فرش را از روی ریشه فرش آبیاری نکنید زیرا باعث زرد شدن ریشه فرش می شود.
  • پس از خشک شدن فرش، آن را به آرامی با قلم مو برس بزنید تا طرح ها در جای خود باقی بماند.

قالیشویی هشتگرد آماده ارائه خدمات قالیشویی در هشتگرد ، قالیشویی در شهر جدید هشتگرد ، قالیشویی در کمالشهر ، قالیشویی در سهیلیه ، قالیشویی در کردان ، قالیشویی در افشاریه ، قالیشویی در سرخاب ، قالیشویی در نظرآباد ، قالیشویی در لشگرآباد ، قالیشویی در پل کردان ، قالیشویی در کوهسار و قالیشویی در چهارباغ ، قالیشویی در کرج، مبل شویی در محل، رفع سوختگی فرش، شستشوی فرش با مواد نانو، رفوگری فرش، شستشوی مبل، شستشوی موکت با کمترین قیمت و کیفیت شستشوی بالا می باشد.

شستشوی فرش در خانه
شستشوی فرش در خانه

شستشوی فرش در منزل بهتر است یا قالیشویی

اغلب افراد سالی یک مرتبه برای شستشوی فرش اقدام می کنند که این کار علاوه بر نظافت و از بین رفتن آلودگی های فرش باعث افزایش طول عمر مفید آن نیز خواهد شد، اما این سوال پیش می آید که شستشوی فرش در خانه بهتر است یا قالیشویی؟ که در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم و در این زمینه اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم با ما همراه باشید.

شستشوی فرش در خانه

برخی افراد به منظور کاهش هزینه ها و یا عدم اعتماد به مراکز قالیشویی در خانه اقدام به شستشوی فرش می کنند که برای فرایند شسشتو شامپوی فرش و یا دیگر شوینده های شیمیایی را به کار می برند که ممکن است به دلیل عدم آگاهی در مورد این شوینده ها استفاده از آن ها موجب پخش شدن رنگ فرش شده و یا حتی به الیاف آن آسیب برسد از سوی دیگر شستشوی فرش در خانه مشکلاتی را در پی خواهد داشت و نیازمند مکان مناسب برای خشک شدن، مصرف زیاد آب، نیروی انسانی برای انجام فرایند شستشو می باشد.

به این نکته نیز توجه داشته باشید که شستشوی فرش تنها به منظور از بین رفتن لکه ها نیست بلکه نظافت و تمیزی فرش در صورتی که به صورت کاملا حرفه ای و اصولی صورت پذیرد موجب بهبود و طول عمر فرش نیز خواهد شد، اگر با هدف صرفه جویی در هزینه قصد دارید برای شسشتوی فرش در خانه اقدام کنید باید بدانید که این کار همیشه امکان پذیر نخواهد بود و در این مورد ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید.

شستشوی اصولی فرش در قالیشویی

شستشوی فرش در قالیشویی دارای مزایایی می باشد که در ادامه به آن می پردازیم:

استفاده از دستگاه های پیشرفته

لازم است که بدانید قالیشویی هشتگرد برای انجام فرایند شسشتوی فرش از دستگاه های حرفه ای و پیشرفته بهره مند می باشد درصورتی که این کار در خانه به صورت سنتی صورت می پذیرد لذا نمی توان با اطمینان کامل گفت که تمامی آلودگی های فرش با این نوع شستشو پاک می شوند. دستگاه های فرش شویی به صورت عمقی عمل کرده و نه تنها سطح فرش بلکه لابلای الیاف را نیز کاملا تمیز می کند.

از بین بردن لکه ها

به طور یقین یکی از مهم ترین دلایل برای شستشوی فرش ها لکه ها هستند زیرا این کار بهترین روش برای از بین بردن آن ها می باشد، در قالیشویی هشتگرد فرایند شستشو براساس میزان آلودگی و نوع لکه های آن در مراحل مختلفی انجام می شود.

در حقیقت نیروهای های حرفه ای این مرکز قالیشویی اطلاعات و مهارت لازم در مورد چگونگی تمیز کردن انواع لکه ها را داشته و به درستی می دانند که چگونه حتی سرسخت ترین لکه ها را پاکسازی کنند به گونه ای که هیچ اثری از آن ها بر جای نماند در صورتی که در فرایند شستشوی فرش در خانه به دلیل این که به صورت غیر حرفه ای انجام می شود لذا لکه ها از بین نمی روند از این رو می توان گفت که این نوع شستشو معمولا رضایت بخش نخواهد بود.

استفاده از مواد شوینده مناسب

در قالیشویی هشتگرد hashtgerdcarpet.com از با کیفیت ترین مواد شوینده برای شستشو استفاده می شود و از این طریق نه تنها فرش کاملا تمیز می شود بلکه به آن نیز آسیبی وارد نخواد شد ولیکن مواد شوینده ای که در منزل برای شستشوی فرش به کار می رود استاندارد نبوده و از کیفیت لازم برخودار نخواهد بود و می تواند به فرش آسیب برساند.

آبکشی کامل

یکی از مراحل مهم در فرایند شستشوی فرش آبکشی آن است که زمانی که این فرایند را در خانه انجام دهید به طور قطع باید زمان زیادی را به آبکشی فرش اختصاص دهید و در نهایت نیز آب و مواد شوینده کاملا از فرش خارج نخواهد شد، در صورتی که فرایند آبکشی در قالیشویی به صورت حرفه ای انجام می شود مواد شوینده کاملا از فرش خارج می شود و از این طریق عمر مفید فرش نیز طولانی تر خواهد شد.

جابجایی آسان فرش در قالیشویی

فرش ها بعد از شستشو آب زیادی را به خود جذب می کنند که این امر موجب افزایش وزن آن می شود لذا در صورتی که فرایند شستشوی فرش در خانه صورت گرفته باشد جابجایی آن بسیار سخت خواهد بود لازم است که بدانید جابجایی فرش ها بعد از شستشو در خانه یکی از معضلاتی خواهد بود که با آن درگیر می شوید در صورتی که در قالیشویی هشتگرد برای این کار از نوارهای نقاله ای استفاده می شود.

خشک شدن کامل فرش

مراکز خدماتی قالیشویی از دستگاه های مخصوص برای فرایند خشک کردن فرش برخوردار می باشند و این مورد می تواند یکی از بهترین و در عین حال مهم ترین ویژگی های قالیشویی به شمار آید.

لازم است که بدانید باقی مانده آب و رطوبت در فرش موجب پوسیدگی آن می شود که در قالیشویی بعد از شستشوی فرش ابتدا نم و رطوبت آن به صورت کامل گرفته شده سپس با دستگاه های مخصوص فرایند خشک کردن صورت می پذیرد در صورتی که شستشوی فرش در خانه موجب جا ماندن مقدار زیادی آب در الیاف فرش خواهد شد و از سوی دیگر فرایند خشک کردن در برابر نور آفتاب صورت می پذیرد که این مورد خود نیز موجب آسیب رساندن به فرش خواهد شد. لذا در این مورد نیز با مقایسه شستشوی فرش در خانه بهتر است یا قالیشویی؟ می توان با وضوح قالیشویی را تایید کرد.

نکات کلیدی در شستشوی فرش و موکت در خانه
نکات کلیدی در شستشوی فرش در خانه

قیمت شستشو فرش

قبل از هر چیز بهتر است بدانید که بسیاری از فرش ها به ویژه فرش های قدیمی و فرش های هنری توسط استادان بزرگ هنر بافته می شوند و هزاران خاطره وجود دارد که صاحبان آنها را به شادی گذشته راهنمایی می کند، هرگز عاقلانه نیست که این کار را خودسرانه انجام دهید و بهتر است از شستن فرش دستباف تا زمانی که مجبور به شستن آن نیستید خودداری کنید.

از آنجایی که این نوع فرش یکی از سرمایه های اصلی ایرانیان است، باید همواره برای حفظ و نگهداری سرمایه های زیبا و همیشگی آن کوشا باشیم، اما این بدان معنا نیست که اصلاً آنرا شستشو ندهیم. برای شستشوی فرش بدون آسیب رساندن به کیفیت آن، باید آن را به قالیشویی مطمئن بسپاریم.
عموماً هزینه قالیشویی به صورت متر مربع توسط انجمن فرش در هر شهر برای کلیه قالیشویی های مجاز داخل آن شهر مشخص می‌شود. فقط برای فرش های دستباف و دست شویی که به دلیل وجود بافت و رنگ الیاف، نخ و رنگ های طبیعی با فرش ماشینی متفاوت هستند، بنابراین اغلب فرش ها بسته به نوع شستشوی شما متفاوت میباشد.

شستشوی فرش در قالیشویی هشتگرد

کل هزینه شست و شوی فرش و موکت بر اساس متر مربع توسط انجمن فرش که معمولاً کف سرویس است تعیین می شود و در برخی موارد هزینه نهایی به گونه ای توافق می شود که دو طرف با یکدیگر در مورد خدمات مذاکره کنند٬ دریافت شود. ارائه دهندگان موافق هستند و توجه به این نکته مهم است که قیمت به دست آمده به دستورالعمل یا مقررات خاصی وابسته نیست.

کلام آخر

اگرچه ممکن است با توجه به هزینه شستشوی فرش در قالیشویی تصور کنید که انجام این فرایند در خانه مقرون به صرفه تر است اما به این نکته نیز توجه داشته باشید بهره مندی از خدمات قالیشویی هشتگرد در طولانی مدت موجب صرفه جویی در هزینه ها می شود چرا که جلوگیری از وارد آمدن هر گونه صدمه به فرش موجب افزایش عمر مفید آن شده که این امر تنها یکی از مزیت های این مراکز خدماتی می باشد و از سوی دیگر در زمان و انرژی نیز صرفه جویی خواهد شد.

بهترین روش شستشوی فرش در خانه چیست؟

شستشوی فرش در خانه نیازمند رعایت نکاتی ساده است که در این مقاله به بررسی آن پرداخته ایم و پیشنهاد می کنیم که قبل از شستشو حتما آن را مطالعه نمایید.

شستشوی فرش باید چندوقت یکبار انجام شود؟

بسته به نوع فرش و شرایط محیطی که موجب کثیفی فرش می شود، هر ۶ ماه تا یکسال نیاز است که یکبار فرش ها شسته شوند.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مریم شهیدی
مریم شهیدی
5 ماه قبل

سلام ممنون از مقاله خوبتون، من یه خبر توی مجله اقتصاد آفرین خوندم نوشته بود نرخ شتسشوی موکت هر متر 7 هزار تومنه، خواستم بدونم برای یک موکت 12 متری چقدر هزینه ش میشه؟ 
ممنون میشم راهنمایی کنید🙏💙